top of page

ליקויי למידה

המונח 'ליקויי למידה' נשמע מפחיד, שהרי הוא מעיד על קיומם של ליקויים. אולם בוודאי הבחנתם שלקויי הלמידה אינם בהכרח חריגים ומוזרים. לקוי למידה אינו חסר דעת או חסר כישרונות. להפך, פעמים רבות מאוד לְקויי הלמידה הם בעלי מנת משכל גבוהה והם אף מגלים כישורים גבוהים מאוד בתחומים רבים, בעיקר בתחומי העשייה. המונח 'לקות למידה' מתאר רק היבט מסוים בהם – היבט הלמידה. יכולת הלמידה תלויה בשלל כישורים, והתלמיד לקוי הלמידה הוא תלמיד המתקשה בכמה מכישורים אלו.

רבים תמהים ושואלים: איך ייתכן שילד חכם, פיקח ושנון כל כך מתקשה בקריאה, בכתיבה, בחשבון או בהבנת הנקרא?! איך ייתכן שילד מעשי ומוכשר כל כך בארגון וביצירה יושב פסיבי בזמן השיעורים ומגלה אזלת יד גדולה בהתארגנות במטלות לימודיות פשוטות?!

כדי לענות על שאלה זו נשתמש במשל. דמיינו לכם ארגון גדול שאנשיו ממוקמים בבניין ענקי שבו חדרים רבים. בחדר 175 יושב פקיד מוכשר מאוד, ואילו בחדר 37 יושב פקיד שכישרונותיו מוגבלים. האם עבודתו של הפקיד מחדר 37 סותרת את עבודתו של הפקיד מחדר 175?

המוח האנושי מכיל "פקידים" רבים. העובדה שכולם נמצאים תחת קורת גג אחת אינה סותרת את העובדה שלכל אחד מהם רמת יכולת שונה: ייתכן מאוד שהפקיד שאחראי על היכולת הטכנית מוכשר מאוד, ואילו הפקיד האחראי על הקריאה מתפקד ברמה נמוכה מאוד.

בבואנו לדון בתלמיד לקוי הלמידה חובה עלינו להפנים שליקוי הלמידה אינו תוארו הבלעדי או העיקרי של התלמיד. לפנינו אדם שלו סגנון אישיות מסוים, רצונות, שאיפות וציפיות מעצמו, סגנון התמודדות מסוים, כישורי ריכוז מסוימים, רמה שפתית מסוימת, רמת חשיבה מסוימת ועוד. כשהוא הגיע אלינו לאבחון או לטיפול, הוא הגיע ממקום מסוים שנהוגים בו מנהגים מסוימים, ובאותו יום עברו עליו חוויות מסוימות, וכן הלאה.

הגישה האבחונית והטיפולית המנחה אותנו רואה את הלומד כמכלול שרכיביו נמצאים ביחסי גומלין המעצבים את תפקודו. שיטות הטיפול מתמקדות בשורשי הקשיים וניזונות מניסיון רב ומשימוש בטכניקות רבות וייחודיות. המטפל אמור להיות אדם פתוח לגישות שונות, כולל גישות לא שגרתיות, והמבין שלא די להכיר טכניקות קלסיות של הוראה מתקנת ובזה לצאת חובת הטיפול, אלא עליו לרכוש ידיעות ובעיקר – הבנה, כדי שיוכל להעניק לתלמידו את המיטב: נתינת דעת וטיפול בתחום התפקוד הרגשי, ההנעה, התמודדות הקשב, השפה, כישורי החשיבה ועוד, וכן להיות ערני לסגנון המשפחתי ולחוויות שעברו על הילד לפני בואו לאבחון או לטיפול.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבנת הנקרא: רציונל ועקרונות טיפול

כישורי הבנת הנקרא החל מקריאת החומר הכתוב ועד הפקת המשמעות, באים לשימוש הכישורים הבאים: קריאה הטקסט מורכב מתוכן מילולי המיוצג באופן גראפי. הדבר מחייב מיומנויות קריאה טקסטואלית תואמות. הכתוב מייצג שפה מ

מיומנויות הכתיבה, קשיים ודרכי טיפול

א. יכולת גראפית – לתרגם צורה לתנועת יד, להעתיק אותיות, לכתוב אות מן הזיכרון. ילד מתקשה יאומן על ידי מעבר הדרגתי משרבוט ספונטני למבנים נתונים מדורגים, תוך דירוג תמיכה. מומלץ בנוסף להשתמש בספרו של ד"ר ש

מיומנויות הקריאה, קשיים ודרכי טיפול

תנאים פיזיולוגים שמיעה: במידה ויש חשד לקושי שמיעה, לשלוח לרופא אף אוזן גרון ראיה, כולל מיקוד ראיה: במידה ויש חשד לקושי, לשלוח לאורטופטיסט (מומחה למיקוד ראיה). אם הקשיים ממשיכים, לשלוח לטיפול בשיטת איי

bottom of page