top of page

מיומנויות הקריאה, קשיים ודרכי טיפול

תנאים פיזיולוגים

  • שמיעה: במידה ויש חשד לקושי שמיעה, לשלוח לרופא אף אוזן גרון

  • ראיה, כולל מיקוד ראיה: במידה ויש חשד לקושי, לשלוח לאורטופטיסט (מומחה למיקוד ראיה). אם הקשיים ממשיכים, לשלוח לטיפול בשיטת איירלן (התאמת שקף צבעוני והנחתו על דף הקריאה)

כישורים היקפיים

  • בשלות נפשית ללמידה, הנעה, התמודדות בוגרת עם מצבי קושי

במידה וניכר קושי בתחומים אלה המטפל נדרש לתהליך יזום של יצירת קשר ואמון, לשוחח על התחביבים ונקודות החוזק של התלמיד. להובילו לדבר על הקריאה, במה היה רוצה להתקדם. ליצור תקוה לרכישה תקינה ומהירה. להסביר לו התועלת בדרכים שיוצעו לו. להראות לו את השפעת התרגול על קריאתו מבחינת כמות החומר הנרכש ואיכות הקריאה מבחינת מהירות ודיוק. ליצור הצלחות ולאפשר לו לחוות הצלחות.

  • קשב תקין

במידה ויש חשד להפרעת קשב, להפנות לנירולוג. להקפיד על הפסקות כל 10 דקות שיעור. להודיע לו מראש על ההפסקות. פעילויות הפגה. להציב אתגרים ולתגמל.

כישורים ישירים

  • מיומנויות בסיס: תפיסת מרחב, מיומנויות מטא-שפתיות (בעיקר ערנות פונולוגית), זיכרון, אנליזה, סינתזה, המשגה.

במידה וקיים קושי באחד או יותר מכישורי הבסיס שנראה מעקב באופן ישיר ומשמעותי את תהליך הקריאה, יש לטפל באופן ממוקד. פעמים רבות קושי ברכישת האותיות והפנמתן נובע מתפיסת מרחב לקויה. הדבר ידרוש טיפול במיומנויות מרחב בסיסיות החל מתנועה במרחב בכיוונים שונים, במסלולים שונים ובאופנים שונים, כלה בתרגול מרחב במישור הדו-מימדי. קושי משמעותי ברכישת התנועות ובהברות נובע בדרך כלל מקושי מטא שפתי, בעיקר בערנות הפונולוגית. טיפול בקושי זה יתמקד ביצירת מודעות לקיומם של קולות המרכיבים את המילים והכרתם של הקולות.

  • אופרציות קריאה

-קישור גראפו-פונמי.

-מיזוג קולות בודדים לקול אחד כולל (במהלך קריאה ולא רק באופן שמיעתי)

מדובר באופרציות שמידת יעילותן מבוססת בעיקר על נתונים מולדים המשתנים מקורא לקורא. קורא מתקשה הוא בעל נתונים מולדים נמוכים הבאים לידי ביטוי בקושי לדייק ו/או לעבור לקריאה גלובלית מדויקת. כתוצאה מכך הקורא מתקשה לרכוש את אבני היסוד, קורא לאט, קריאתו אינו מדויקת, לעיתים מהירה אך התרשמותית שטחית.

הטיפול הוא על ידי הוראה מתקנת המשתנה מלומד ללומד. באופן כללי אפשר לפעול לפי המתווה הבא:

להקנות את אבני היסוד באמצעות תמונות שליפה מרמזות.

לחשוף לקריאת מבנים מדורגים. בהתחלה לא לכוון להתייחס למשמעות אלא לדיוק. במידה והתלמיד מראה מגמת ניחוש, להובילו לדפוס קריאה הברתי מרוסן תוך הכוונה להתבוננות בתנועה לפני קריאה, ובקרת ביצוע. כשהתלמיד קורא מדויק מבנים מורכבים בדפוס הברתי מרוסן, לעבור לשלב הבא.

קריאת רשימות מילים מדורגות במגמת זיהוי משמעות אך תוך הבחנה בין מילים מוכרות, שאפשר לקרוא בדפוס גלובלי, למילים מוכרות פחות המחייבות מגמה ראשונית של פענוח מדויק. תרגול כזה אמור להוביל לפתרון בעיית הקריאה (כשזמן הטיפול תלוי במידת הקושי) ויאפשר מעבר טבעי לשלב הבא:

קריאת טקסטים מדורגים תוך ערנות למבנים קשים לזיהוי והתאמת דרך הקריאה לקושי. כל זמן שהתלמיד נמצא בתהליך רכישת מיומנות הקריאה ולא הגיע לשטף אוטומטי, לא לדחוף לכיוון של פיתוח ההבנה אלא להישאר בשלב המכוון לזיהוי משמעות ראשונית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבנת הנקרא: רציונל ועקרונות טיפול

כישורי הבנת הנקרא החל מקריאת החומר הכתוב ועד הפקת המשמעות, באים לשימוש הכישורים הבאים: קריאה הטקסט מורכב מתוכן מילולי המיוצג באופן גראפי. הדבר מחייב מיומנויות קריאה טקסטואלית תואמות. הכתוב מייצג שפה מ

מיומנויות הכתיבה, קשיים ודרכי טיפול

א. יכולת גראפית – לתרגם צורה לתנועת יד, להעתיק אותיות, לכתוב אות מן הזיכרון. ילד מתקשה יאומן על ידי מעבר הדרגתי משרבוט ספונטני למבנים נתונים מדורגים, תוך דירוג תמיכה. מומלץ בנוסף להשתמש בספרו של ד"ר ש

ליקויי למידה

המונח 'ליקויי למידה' נשמע מפחיד, שהרי הוא מעיד על קיומם של ליקויים. אולם בוודאי הבחנתם שלקויי הלמידה אינם בהכרח חריגים ומוזרים. לקוי למידה אינו חסר דעת או חסר כישרונות. להפך, פעמים רבות מאוד לְקויי הל

bottom of page